De lessen bestaan uit een theoretisch en een praktisch gedeelte. Er wordt gewerkt met een reader, waarin alle informatie die tijdens de lessen besproken wordt, na te lezen is. Daarnaast zijn er werkbladen met vragen en opdrachten over de theorie. Na het theoretische deel is er tijd voor het maken van proevenseries.
Tijdens de eerste les stelt iedere deelnemer een eigen glazuurformule samen, voor een transparant- glazuur, voor een zelfgekozen temperatuur. Dit glazuur is de basis voor verder onderzoek naar matte, opake glazuren, gebruiksglazuren etc. De proeven kunnen op school of thuis gestookt worden. Tijdens de volgende les worden de resultaten besproken.
In het kort komen de volgende punten tijdens de les aan bod:
– Veiligheid tijdens het werken met klei en glazuren.
– Samenstellen van de glazuurformule voor een (transparant) glazuur.
– Omrekenen van formule naar recept en omgekeerd: van recept naar formule.
– Leren lezen van glazuurformules.
– Matteren van het basisglazuur door toevoeging van aardalkaliën, aluminiumoxide of kwarts.
– Ontwikkelen van glazuren met speciale kenmerken, zoals een veilig gebruiksglazuur;
een craquelé-, schrumpf- of kristalglazuur; of een ‘geduldig’ boorglazuur.
– De invloed van kleurende oxides en pigmenten in verschillende glazuursoorten.
– Leren bijstellen van een glazuur: aanpassen aan een hogere of lagere temperatuur.
– Herkennen en voorkomen van glazuurfouten.
– Het stookproces.
– Verschillende manieren van glazuuronderzoek.